QR code: de ani de zile vorbesc despre el, despre avantajele dar si capcanele lui. In 2008 imi faceam prima carte de vizita cu un QR code (care la scanare arata datele de contact, gata de a fi salvate in agenda) si atunci lumea ma intreba: “ce sunt furnicile acestea?”, sau “e o metafora pentru promovarea online? .. ca pare o multime de oameni stilizata, in care nu te vezi”.
Vremurile s-au schimbat si a urmat o explozie de QR code-uri. Erau fancy, erau cautate, era un fel de “quest” si numai sa le pui pe un afis. Cele mai multe prost facute, chiar de branduri mari. Cele mai frecvente greseli de ultizare QR code ar fi:
Greseli majore QR code
- QR code-uri in malluri, puse jos, la 20 cm de sol, pentru a caror scanare ar trebui sa ingenunchiezi
- QR code-uri care la scanare au linkuri moarte
- QR code-uri care duc doar la aplicatii de IOS (desi nu se semnalizeaza asta, aflii doar dupa ce ai scanat QR code-ul, daca ai Android sau Windows, ca ai ajuns intr-o aplicatie de Iphone)
- QR code pus pe suprafete in miscare sau ambalaje curbe, care modifica grafica si nu permit scanarea.
Greseli minore:
- QR code fara un sistem de analiza in spate care sa spuna cate scanari s-au facut, cu ce telefon etc
- QR code fara o “urmare”, fara o recompensa, ci doar un simplu link catre site, care e mai usor de introdus manual
Dar cine ar fi crezut, ca una din marile gafe a utilizarii unui QR code este sa il pui IN metrou? Nu la metrou ci in metrou. Oricand as fi spus ca e locul propice, locul in care toata lumea scoate telefonul, in care ai timpi morti, te joci sau citesti pe telefonul mobil. Metroul este unul din locurile unde smartphone-ul este cel mai folosit.
Ei bine, in Romania, NU folositi QR code in metrou, sau cel putin nu inca. Motivul? In regulamentul Metrorex, afisat in fiecare vagon scrie “Fotografiatul si filmatul in incinta metroului nu sunt permise fara acordul administratiei Metrorex.” In momentul in care ai scos aparatul si pari ca fotografiezi, acei paznici usor plictisiti de monotonia jobului, isi fac rapid aparitia si te avertizeaza ca nu ai voie sa fotografiezi.
Dar, in functie de target, poti opta pentru asta. Daca ai de exemplu un magazin de produse pentru sporturi extreme.
In poza de mai sus au fost puse niste QR codes si pe usile de la metrou, pe exterior. Un loc mai prost ales ar fi fost doar pe un ventilator (evident, in functiune). Din nou, ar fi fost o idee geniala, daca cel care putea scana QR code-ul, in momentul in care il scana primea instantaneu… orice… un pix. Sa vedeti cum stateau toti cu telefoanele pregatite cand venea metroul…