Targul de Turism al Romaniei e, fara doar si poate, un eveniment de promovare de o foarte mare amploare, al intregii industrii de turism din Romania. Organizat grandios, cu 91 de expozanti pe o suprafata de 3420mp si foarte bine promovat in media, datorita partenerilor. Nu aveai cum sa nu auzi de el si ca om interesat de “promovare” in general, sa vrei sa vezi ce se mai intampla in mileniul 3 la un targ care aduna atatia expozanti de top. Cum se vor promova ei si cum vor incerca sa iasa in fata celorlati 90?
Prima surpriza.. Nici site-ul Romexpo, nici cel destinat Targului de Turism nu au o harta a pavilioanelor Romexpo, sa stie omul pe unde sa intre. Daca vrei sa stii orarul de vizitare al targul, intri pe site-ul Targului si la Program Expozitional esti trimis in site-ul Romexpo, la programul general de targuri. Nu stii nici unde sa mergi – si Romexpo e cam mare – nici pana la ce ora. Dar te pornesti. Cand vei ajunge acolo, vei vedea si ca nu ai nici cea mai vaga idee unde sunt expozantii pe care poate ii cauti. E doar un labirint aglomerat in care daca gasesti la un stand liber, bine, daca nu mergi mai departe, unde te poarta drumul. Te asalteaza multi promoteri, oferindu-ti materiale publicitare si spunandu-ti sa-i cauti in pavilionul C-x. Cum? Cauta carul in acul cu fan!
Ca om cu speranta de a vedea noi metode de promovare, ai un mic soc la intrare. Toata lumea iese cu kilograme de cataloage precum Cartile Galbene, parca s-ar da startul la un program de reciclare de maculatura. Cei mai norocosi au si pungi, pline cu pliante si cataloage, sa le poata duce pe toate. De cand intri, intelegi de ce: de cum ai trecut usa, nuu, nu e garda de intapinare, sunt 8, 9 reprezentanti care iti intind cataloage. Peste tot ti se ofera pliante, reviste, chiar daca deja se vede ca abia le mai duci pe cele din mana.
Singurele elemente care iti amintesc de secolul in care te afli sunt niste plasme si cateva standuri, intr-adevar, frumos amenajate. Nici macar fetele frumoase de la targurile de masini nu sunt prezente. Sunt doar tejghele pline de cataloage si oameni frumos imbracati, gata sa raspunda intrebarilor tale, rasfoind prin paginile cataloagelor si punand degetul pe poza hotelului care ti s-ar potrivi. Mii de copaci transformati in oferte. Tone de maculaturi duse acasa. Cat va rezista un vraf de cataloage de 50 cm in sufrageria cuiva?
In aglomeratia si monotonia peisajului, in care poate doar culorile, dimensiunea si designul standului face diferenta intre ofertanti la o prima vedere, daca stai vigilent, cu scopul clar de a vedea “idei de promovare” apar, rar cateva elemente: QR CODE-uri! Bucurie! Cineva s-a gandit ca poate o aplicatie ar fi mai utila decat un vraf de cataloage.
QR code-uri: pe intreg standul Mareea (care a avut una din cele mai notabile prezente si ca stand si ca materiale) si pe toate cataloagele lor, la Eximtur pe toate cataloagele, pentru Extreme Travel pe un banner, la agentia Magyar Turizmus ZRt pe catalog si.. pe o masina de raliu din curte.
Le scanezi, daca esti interesat de promovare si de new media. In ordine inversa, masina de raliu are link la raliuldeltei.ro (nu e o pagina optimizata pentru telefonul mobil, dar este ceva!), Magyar Turizmus are un link catre un site care nu exista, Exreme Travel are doar text cu numele si site-ul fara link (dar e de apreciat, fiind o agentie micuta, care a iesit prin asta in fata multora, eu am ramas cu “cartea lor de vizita” in telefon), Eximtur foloseste un QR code care ii ofera contorizarea numarul de scanari si tipul telefonului. Incepe sa sune bine, chiar daca trimite la o pagina neoptimizata pentru telefoane mobile, e un mare pas! Mareea e cu un pas inainte: are sistem de contorizare a scanarilor in QR code si trimitere la aplicatie mobila. Din pacate insa, este o aplicatie mobila doar pentru Android, iar daca scanarea este facuta de pe IOS sau Windows esti dus in Google play, ceea ce este total nefolositor. Ar fi trebuit semnalizat cumva ca scanarea este pentru aplicatie de tip Android, sau la scanare sa se serveasca ceva diferit pentru Android: aplicatie, iar pentru restul o pagina de web dedicata telefonaleor mobile.
Pe langa standul in sine, datorita vastitatii spatiului, ar fi fost loc si de ceva evenimente. Fara doar si poate, Christian Tour a dat lovitura la acest capitol. Harlem Shake, periodic, organizat fie doar de divertisment, fie pentru participarea la tombola si reduceri. Nu era loc sa te aproprii de standul lor (oricum vesel si colorat)!
Tot la capitolul evenimente, slovacii au fost singurii care au mai organizat ceva, ce cu siguranta a atras privirile tuturor! Au defilat in costume traditionale care simbolizeaza personajul Kurent, aduce oarecum a Capra noastra, dar la ei are menirea de a aduce primavara si a alunga iarna.
Printre standurile frumos amenajate s-au numarat: Mareea, Happy Tour si Scaunul Rupea.
Ce as fi vrut eu sa vad la eveniment? In loc de mormane de cataloage, niste tablete, pe care sa poti intra sa cauti locatia care te intereseaza, sa vezi poze de acolo si preturi, sa selectezi camera pe care o vrei si sa faci booking direct. Sa pleci cu descarcari de aplicatii pe care sa le rasfoiesti la metrou sau cand astepti pe cineva, nu cu cataloage. Sa existe panouri cu “Te afli aici”. Poate sunt prea futurista sa spun: o aplicatie Romexpo sa poti vedea direct pe telefonul mobil unde esti si unde sunt standurile care te intereseaza, dar macar niste harti interactive ar fi putut exista.
Una peste alta, vizitatorii au fost multumiti si s-au dus acasa promitand sa vina si a doua zi, pentru ca nu au apucat sa ajunga la destule standuri. Industia merge bine, exista atat cerere cat si oferta.